
Fotoğraf Suriyeli sanatçının yıkılan binaların molozlarından yaptığı ‘Özgürlük Heykeli’ni mi’ gösteriyor ?
29 Kas 2022
16:52
Sonuç
- Görseldeki gerçek bir heykel değil.
- Görseldeki heykel, Suriyeli sanatçı Tammam Azzam’ın yaptığı bir ‘dijital tasarım’.
İddia Yayılımı
Dijital düzenleme teknolojisi o kadar gelişti ki, gerçek tasarım ile fotomontaj arasındaki farkı insan gözü çoğunlukla seçemiyor. Bazı ‘gerçek’ olduğu açıklamasıyla paylaşılan tasarımlar ise şüpheli olarak işaretlenebiliyor.
Suriyeli bir sanatçının, yıkılan evlerin moloz parçalarından yaptığı ve ABD’nin sembol anıtlarından biri olan Özgürlük Heykeli’nin farklı bir yorumlaması olan heykel görüntüsü de belirttiğimiz ‘şüpheli’ kategorisinde sayılan görüntüler arasında yer alıyor. Paylaşım sahibi, bu gönderide şu ifadeyi kullanmış:
“
Halep’te bir Suriyeli sanatçı yıkılmış evlerin taşlarından Amerika’da bulunan özgürlük heykelini yaptı. Şöyle yazdı: “Bize getirdiğiniz özgürlük bu.”
”
Söz konusu görselin arka planını inceledik.
Kanıt
Görüntüdeki heykel gerçek değil, bir ‘dijital çalışma’
Twitter’da ilgili iddiayı “Suriyeli sanatçı”, “Özgürlük Heykeli” gibi basit anahtar kelimelerle aradığımızda, aynı görselin 2015’ten bu yana ara ara gündeme geldiğini görüyoruz.
Ele aldığımız iddia tweetine ek olarak Suriyeli sanatçının isminin “Tammam Azzam” olduğuna dair bir bilgi de yer alıyor. Tammam Azzam ile alakalı Google’da yüzeysel bir araştırma yaptığımızda, kendisinin bir heykeltıraş değil, daha çok dijital tasarımlar, illustrasyonlar ve yağlıboya eserleri ortaya koyan bir sanatçı olduğunu anlıyoruz. Sanatçının kendi sitesinde, Suriye ve dünyanın birçok yerindeki yıkımları konu alan ve postmodernist bir üsluba sahip olan eserlerine ulaşılabilir.
Bahse konu Özgürlük Heykeli’nin bir parodisini yansıtan görseli kişisel Facebook hesabında 2012 yılında paylaştığı bilgisine ulaşıyoruz. Azzam, fotoğraf için “Özgürlük Heykeli, (Fotomontaj)” açıklamasını yapmış. Dolayısıyla yaptığı dijital tasarıma herhangi bir ek yorum katmadığını görüyoruz.
AFP’ye konuşan Azzam, 2011’de Suriye’den ayrılmak zorunda kaldığını ve sanatını anavatanından uzak bir şekilde icra etmeye başladığını söylüyor. Eserlerinde savaşın ve yıkımın izlerini barındıran sanatçı, özgürlük heykelinin Amerika’nın siyasetiyle herhangi bir ilgisinin olmadığını, ‘Özgürlük’ fikrine bir yorum kattığını belirtiyor. Aynı zamanda fotomontaj tekniği ile yarattığı bu dijital tasarımın, medyada yanlış anlaşılarak yayılmasından üzüntü duyduğunu ifade ediyor.